Keillers park på Hisingen känner nog alla göteborgare till. Nästan
bortglömd är däremot den stora mekaniska verkstad med skeppsvarv som,
en skotsk invandrare Alexander Keiller startade på 1840-talet vid
Skeppsbron i centrala Göteborg. Genom leveranser från denna verkstad
av ångmaskiner och annan utrustning lades grunden till Göteborgs och
Västsveriges industrialisering. Bland detta företags många produkter
kan man ännu beundra kandelabrarna på Kungsportsbron liksom
metallarbetena i Stora Saluhallen (omslagsbilden).
I samband med ekonomiska svårigheter i slutet av 1860-talet flyttade
varvsrörelsen över till Hisingen. År 1906 såldes Keillers verkstad
till nya ägare och fick det välkända namnet Götaverken, som blev ett
ledande svenskt skeppsvarv under 1900-talet.
Men familjen Keiller hade även andra industriella intressen, som är
långt mindre kända och som inriktades mot andra branscher och områden
i Sverige. Genom studiet av denna familjs aktiviteter ger författaren
inblickar i göteborgsk och svensk industrihistoria. I sina med- och
motgångar utgör dessutom Keiller och hans söner intressanta exempel
på de förutsättningar och villkor som gällde för industriella
entreprenörer i Sverige under 1800-talet.
Författare är Martin Fritz, professor emeritus i ekonomisk historia
vid Göteborgs universitet.
Nu utkommen!