Cykelsporten har haft en guldålder även i Sverige, och den kan återuppstå – men då krävs ett nytt spektakulärt etapplopp, som Sexdagars eller PostGirot Open. Förutsättningar finns. I denna bok görs inträngande analyser såväl av Sexdagarsloppets ”firmakrig” mellan Nymans och Monark som av cykelförbundets problem med att hantera amatörregeln och dopingfrågan. Dagens Nyheters roll som arrangör av Sexdagars granskas. Cykelfabrikanternas affärsmässiga relationer till sina amatörcyklister uppmärksammas speciellt. Därefter studeras den pragmatiskt smarta, statliga sponsorlösningen PostGirot Open, som var ett tappert försök med ett proffslopp som var öppet även för amatörer.
Analyserna av svensk tävlingscykling genomförs mot bakgrund av å ena sidan den internationella cykelindustrins drivande tekniska utveckling, med alla dess entreprenörer, och å andra sidan i förhållande till giganterna Tour de France och Giro d’Italia, där cykelsportens normer för arrangörer, cyklister och publik grundlagts efter omkring 100 år.
Bill Sund är professor vid Institutet för social forskning vid Stockholms universitet och har tidigare publicerat artiklar och essäer om fransk och italiensk cykelsport.