1915: Sextonåring tjänstgör på SS Nordic. Hon kapas. Han mönstrar senare på SS Jarl. Kapas av britterna, torpederas av tyskarna. Han förlorar sin ärvda silverrova, tvingas ro fem dygn i livbåt. Nästa fartyg minsprängs, han räddar sig på livflotte. Nästa torpederas, åter i livbåt. Efter tjugo år skrev Carl-Otto Claesson ned sina minnen från sin idylliska barndom och sin dramatiska ungdom, hemsökt av skrämmande krigsupplevelser. Hans minnen från sjömanstiden utgör det första kapitlet i denna bok.
1923: Carl-Otto Claesson börjar som styrman i Svenska Amerika Linien, rederiet med den senaste tekniska utrustningen, de kända passagerarna och de välsituerade kryssningsdeltagarna. Tjänstgör på Drottningholm under andra världskrigets utväxlingar av sårade och sjuka krigsfångar liksom civila internerade från New York i väst till Bombay i öst. Därmed tilldelas han USAs Victory-medalj. Flaggar ut Drottningholm som hennes siste befälhavare. Sedan växelvis på Gripsholm och Stockholm medan SAL fulländar kryssningsnäringen. Skildringen av befälstiden har skrivits av Göran C-O Claesson och omfattar bokens alla kapitel utom det första.
Carl-Otto Claesson, f 1899 Bohus-Malmön. Fadern Claes Petersson, skutskeppare, modern Olga f Berlin. Till sjöss efter 6 års folkskola. Sjökaptensexamen 1922. Styrman 1923 i Svenska Amerika Linien, befälhavare 1947. Bland de första att utbildas på gyrokompass (autopilot) och den förste i handelsflottan som utbildades på radar.
Göran C-O Claesson (1928), pol mag med nationalekonomi som huvudämne. Vd för SNS och Marknadsförbundet. Informationschef i Högertrafikkommissionen, senare även Xerox. Sekreterare i statliga utredningar samt konsult. Författare fackböcker och skönlitterära verk.