Behöver du verktyg för att genomskåda och förstå de olika slags budskap som omger och vill påverka oss alla? Både verbala, ickeverbala och visuella? Då är detta boken för dig. Den främsta målgruppen är retorikstudenter på olika nivåer som står inför uppgiften att analysera retoriska objekt, från enskilda analyser till större uppsatser. Men även studenter från andra discipliner som intresserar sig för text- och bildanalys kan ha nytta av retorikens metodiska angreppssätt. Boken kan även erbjuda hjälp och inspiration till journalister, lärare och andra som arbetar med tolkning och förståelse av övertygande budskap. "Retorikanalys utgår i princip från en lekmannaståndpunkt. Den intresserar sig i allmänhet för hur visuella objekt kommunicerar med en allmän publik, där experter visserligen ingår, men som en grupp i en mångfald av olika mottagare. En tidningssida görs inte för journalister eller medieforskare utan för respektive tidnings tänkta heterogena målgrupper. Samma sak gäller för i princip alla slags offentliga budskap som ju per definition ska vara tillgängliga för allmänheten. Ju mer man som analytiker vet om exempelvis en konstart, desto mer kan givetvis sägas om dess djupare betydelse. Men man behöver inte vara konstexpert för att låta sig påverkas av en tavla eller för att analysera dess funktion."