Skagen - ljuset, havet, luften, sanden, vinden, landskapet, oändligheten. Men också konsten och konstnärerna och det storslagna, älskade måleriet.
»För etthundrafemtio år sedan kom ett flertal konstnärer att samlas i det lilla fiskarsamhället Skagen på norra Jylland. Det nordiska ljuset över hav och vidsträckta stränder, sanddynernas mjuka böljande linjer, Skagens omgivande hedlandskap och fiskarbefolkningen till vardags, i hårt arbete och till fest, inspirerade dem alla,« skriver Karin Sidén, chef för Prins Eugens Waldemarsudde, inledningsvis.
De numera klassiska konstnärerna från främst Danmark, Norge och Sverige fann sin plats: P. S. Krøyer, Marie Krøyer, Anna Ancher, Michael Ancher, Oscar Björck, Christian och Oda Krogh, Holger Drachmann, Wilhelm von Gegerfelt, Viggo Johansen för att nämna en handfull. De arbetade, umgicks, debatterade, var invecklade i passionshistorier, stimulerade varandra. Åren 1870-1910 framstår som glansperioden med friluftsmåleri, realism och impressionism. Mitt i byn låg Brøndum med hotell och krog, en samlings- och centralpunkt för dem alla.
Samtidigt uppstod liknande grupperingar med konstnärer på andra håll i Europa, som Grez-sur-Loing utanför Paris eller i Tyresö utanför Stockholm och Racken vid Arvika. Även författare och musiker drogs in i nätverken. Behov av nätverk finns även idag, vilket framgår av konstnären Annica Karlsson Rixon och hennes nutida dialog, kommentar och positionsbestämning med verk som tar upp frågor om makt, inspiration och genus.
I den vackra boken medverkar utöver Karin Sidén även Elisabeth Fabritius, Fredrik Liew och Lisette Vind Ebbesen.