Träningsskolan är en inriktning inom grundsärskolan där eleverna
utbildas utifrån ämnesområden som estetisk verksamhet, kommunikation,
motorik, verklighetsuppfattning och vardagsaktiviteter.
Träningsskolan har en relativt kort historia och inrättades i slutet av
1960-talet. Avhandlingens intresse är riktat mot de vardagliga händelser
och de interaktionella sammanhang som träningsskolans elever
och professionella team ingår i och hur de gemensamt konstruerar de
kontextuella villkoren för deltagande i den pedagogiska praktiken.
Studien har genomförts som en klassrumsstudie, med etnografiska
förtecken, i fem träningsskoleklasser och datainsamlingen gjordes
huvudsakligen med stöd av videoobservationer. Det analytiska intresset
i studien riktas mot de många aktiviteter som pågår i de främre
regionerna i träningsskolans klassrum med ett särskilt fokus på hur
aktörerna gemensamt konstruerar sitt deltagande i den pedagogiska
praktiken. Den pedagogiska praktiken i klasserna kännetecknades av
att det fanns rutiner och sociala regler som definierade villkoren för de
olika aktörernas deltagande. Genom de rutiner och ramar som fanns
inrymda i den pedagogiska praktiken, fanns det förväntningar om hur
eleverna och teammedlemmarna skulle förhålla sig till varandra för att
interaktionen skulle fungera i enlighet med de antaganden om deltagande
som fanns knutet till olika aktiviteter.