Pink Floyd : musiken, människorna, myterna

ISBN: 9789186297039

Utgiven: 2010-10-26

Format: Inbunden

Språk: Svenska

Genre: Musik och dans

 
»Det här är den absolut bästa bok jag någonsin läst om Pink Floyd. Frågan är om det inte är en av de bästa musikbiografier jag någonsin läst och jag har sannerligen läst de flesta.» Musiklandet

»En ytterst läsvärd upplevelse!» Musikindustrin

Detta är den häpnadsväckande historien om hur det gick till när ett undergroundband förvandlades till världens största rockgrupp!

I berättelsens fokus står kulthjälten Syd Barrett. Sångaren och låtskrivaren som blev den psykedeliska rörelsens ikon, men som redan kort efter genombrottet sparkades ur gruppen. Med en musikers sakkunskap och en historikers precision skildras gruppens spännande och kontroversiella historia av Bengt Liljegren - välkänd författare till biografier om Adolf Hitler och Karl XII och tidigare medlem i legendariska rockband som Garbochock och Underjordiska Lyxorkestern.



Det är 45 år sedan Pink Floyd bildades. Den legendariska rockgruppen fångar fortfarande tusentals nya lyssnare år 2008 tilldelades de Polarpriset. Med tidlösa mästerverk som Dark Side of the Moon och The Wall förändrade dessa arkitektur- och konststudenter från Cambridge rockmusiken för alltid. Pink Floyd har sålt över 100 miljoner album och uppträtt inför miljontals människor. Trots detta har de enskilda medlemmarna förblivit förvånansvärt anonyma. Inget rockband av sådan global dignitet har så framgångsrikt lyckats skydda sina privatliv.

Historikern och musikern Bengt Liljegren presenterar här den nakna och inte alltid så smickrande historien om Pink Floyd: från starten som coverband 1965 till den bejublade återföreningen vid Live 8-galan 2005 inför två miljarder tv-tittare. Och det är en story som rymmer långt mer än bara konstnärliga landvinningar: Den destruktiva rivaliteten mellan den diktatoriske basisten Roger Waters och den flegmatiske gitarristen David Gilmour. De nedtystade turerna om hur organisten Richard Wright sparkades ur bandet, men ändå fortsatte att medverka på konserterna. Nick Masons bräckliga självförtroende som trummis, som ledde till att han ersattes av studiomusiker under skivinspelningarna.

I berättelsens fokus står kulthjälten Syd Barretts gripande öde. Sångaren och låtskrivaren som blev den psykedeliska rörelsens ikon: vacker, genialisk, men redan kort efter genombrottet sparkad ur gruppen och förklarad psykiskt otillräknelig. Var det resultatet av omfattande LSD-missbruk? Eller ett överlagt beslut att stiga av den kommersiella popkarusellen för att istället ägna sig åt måleri?

Författaren Bengt Liljegren, född 1961, är adjunkt och historiker samt ny medlem i Augustprisets jury för facklitteratur. Han har tidigare haft stora framgångar med biografierna Karl XII. En biografi (2000), Alexander den store (2005) och Adolf Hitler (2008). Bengt har också ett förflutet som musiker i legendariska rockband som Garbochock och Underjordiska Lyxorkestern. Han är också känd från teve där han medverkade i programmet Boston Tea Party.

Pressröster:
»har alla förutsättningar att bli en svensk rockklassiker» Arvika Nyheter

» välskriven och lättläst och fångar hela gruppens historia på ett sådant vis att man gärna inte lägger den ifrån sig innan sista sidan.» Smålandsposten

»Bengt Liljegren har hämtat stoff från mängder av publikationer och knutit ihop det till en klart läsvärd bok, där både musiken och människorna bakom ges utrymme. Och precis som författaren föreslår så passar det ypperligt att lyssna på bandets skivor när man läser den.»Motala & Vadstena tidning

»en faktaspäckad introduktion till ett av rockhistoriens största band.» Västerbottens Folkblad

»Bengt Liljegrens är intresserad, kunnig och detaljrik i sin skildring av Pink Floyd. Gruppen har fortfarande många lyssnare, 45 år efter sin debut, och boken fyller sin plats.» Dagbladet

»Den är full av roliga små detaljerEn bok för oss som gillar Pink Floyd» C G Karlsson i Gokväll

»Jag tycker en av de större förtjänsterna med musikbiografier är möjligheten att återupptäcka album man trodde man lyssnat sönder, se dem från andra synvinklar och vilja lyssna ännu mer. I det avseendet lyckas Liljegren utmärkt.» Magasinet Ikon