"Everything Flows is as important a novel as anything written by Solzhenitsyn."
Antony Beevor
En oupptäckt klassiker från Ryssland!
Ivan Grigorjevitj återvänder till samhället efter trettio års fångenskap i Gulag. Men det blir inte som han tänkt sig: vänner och familj vänder honom ryggen. Hans närvaro påminner dem om plågsamma händelser i det förflutna. Vasilij Grossmans Allt flyter är en resa i femtiotalets hårt drabbade Sovjetunionen, men också en inre resa där man följer Grigorjevitjs kamp med att förlika sig med en omänsklig regim. I denna blivande klassiker ger Grossman uttryck för sina egna starka känslor kring Stalintidens ondska och svek.
Allt flyter (1961) är ett av de mest omstörtande litterära verken som någonsin har författats av en rysk författare. Det är en berättelse som inte liknar någon annan, den skildrar på ett enastående sätt förtryckets ohyggligheter och glädjen över att vara en fri människa. Den publicerades först på 1970-talet. Allt flyter kan med lätthet jämföras med Alexander Solzjenitsyns En dag i Ivan Denisovitjs liv en bok som förde in strafflägrens verklighet i den moderna ryska litteraturen.
Författaren Vasilij Grossman (190564) föddes i Ukraina. Han utbildade sig till ingenjör och arbetade som det under en period. På 1930-talet satsade han i stället på sin författarkarriär och publicerade två romaner (ej utgivna på svenska). När andra världskriget bröt ut arbetade han som krigsreporter för Röda arméns tidning Krasnaja Zvezda (Röda Stjärnan). I sina reportage hyllade Grossman den sovjetiska försvarskampen, hans tankar publicerades i romanen Detta folk är odödligt (1942). Men samtidigt växte hans tvivel och kritik mot sovjetsystemet. Erfarenheterna från andra världskriget låg till grund för den stora romanen Liv och öde (ny svensk utgåva 2007). Den färdigställdes i slutet av 1950-talet och skickades in för publicering. KGB kontaktades och de stormade hans lägenhet. De beslagtog Grossmans originalmanuskript, kopior och anteckningsböcker. Liv och öde var regimkritisk och ansågs vara direkt farlig för Sovjetunionen. Som en följd skrev han sin sista roman, Allt flyter. Vasilij Grossman är en av militärhistorikern Antony Beevors främsta ögonvittnen i de båda storsäljarna Stalingrad (2000) och Berlin (2002).
Sagt om boken:
"Everything Flows is as important a novel as anything written by Solzhenitsyn"
Antony Beevor
"[A] brilliant and courageous novel...readers will find hope in the narrator's uncommon capacity to forgive and accept."
Library Journal
"Grossman traces the blame for the terror of the Stalin years back through Lenin, to the roots of the Russian character, to the mystical national soul that Russians have always considered their greatest strength...Grossman put his finger on the crux of the issue as today's Russians see it: What responsibility do they bear for the horrors perpetrated in the course of Russian and Soviet history?"
Los Angeles Times
"[I]t is as eloquent a memorial to the anonymous little man in the Stalinist state as Dr. Zhivago is to the artistic spirit in post-Czarist Russia and The First Circle to the scientific intelligentsia.
Thomas Lask, The New York Times
"Remarkable...it trembles with the vision of freedom."
Irving Howe, The New York Times
"This courageous novel, first published in samizdat, is a compelling restatement of some old truths about the fundamental and ineluctable nature of freedom."
New & Noteworthy, The New York Times
"Few novels confront human suffering on as massive a scale as this one....Grossman's individual by individual portrayal of anguish gives readers a heartrending glimpse of the incomprehensible."
Publishers Weekly
"Grossman spent his life witnessing misery and death. It is a testament to this eternal optimist that, amid the countless graves of fallen comrades, he could envisage this conclusion." The Times
"This is a genuinely visionary work of art, and a worthy sequel to Grossman's magnum opus Life and fate." The Sunday Telegraph