Till undervisningsansvarig
Kursplaner och Examensmål
Innehållet i de nya kursplanerna för undersköterskor ska som en extra utbildningsgaranti ställas mot examensmål. Det är tänkt som det stora professionella lyftet för den sociala omsorgen liksom för vården. Alla dess
nyheter innebär stora omställningar för högsta ansvariga, lärare och övriga
som ska bidra till att utbildningen når de uppsatta kvalitetsmålen. Samtidigt
om eleverna måste få starta från den ingångssituation de befinner sig i ska
de beredas möjlighet att tillgodogöra sig utbildningen. Och detta så att de
inte endast får sina betyg på kurser och ämnen. De ska också uppnå högt
satta examensmål. Dessa riktlinjer gäller också i denna uppföljningsbok
inom kursen Social omsorg.
Etik
I kursbok Social omsorg 1 valde vi att ge en sammanhållen genomgång av
etik i kapitel 3 för att kunna användas också i bok 2 liksom i den fortsatta
utbildningen fram till examen. Därmed underlättar vi för varje lärare inom
samtliga kurser att som lärare kunna integrera delar av etikämnet inom
samtliga ämnesområden. Den ska därför ses som en resurs som både elev
och lärare ska kunna gå tillbaka till när etiska problemställningar dyker upp.
Avsnittet är att betrakta som en handledning inte som ett från övrig text
avvikande tung text att läsa vid bara ett tillfälle. Etiken finns även integrerad
i texten i de övriga kapitlen. Ni som inte använt bok 1 men vill pröva bok
2 kan kontakt förlaget Remus (remusforlag.se) för att erhålla ett särtryck
av etikavsnittet i bok 1.
Personlig kompetens och robotstöd
En mycket väl utstakad progression gällande hela utbildningen är lösningen
på den motsättning som annars kan uppstå mellan att möta eleverna på
Social omsorg
Social omsorg
deras nivå och att utgå från examenskraven. Examensmålen är definierade
utifrån den verklighet som möter inom omsorg och vård. Med en välutbildad personal är det möjligt att klara vardagen och tillgodogöra sig de erfarenheter som den med tiden ger. Det är en yrkesgrupp som kommer att
vara efterfrågad på arbetsmarknaden. I bok 1 introducerade vi robotar för
att i framtiden kompensera undersköterskornas viktiga arbete. I denna bok
2 fullföljer vi detta inslag med en diskussion kring problem och möjligheter.
Läromedel för lärande
För oss som läromedelsförfattare har en mycket väl utstakad progression
gällande utbildningen varit lösningen på den motsättning som kan uppstå
mellan att möta eleverna på deras nivå och att utgå från examensmålens
krav. Som författare har vi inte prutat av på kvalitetsmålen men vi har
genom medvetna pedagogiska grepp sökt stimulera lärandeprocessen.
Ett team att tacka
Ett läromedel har tillkommit efter en rad processer. Även om vi som författare täcker in ett antal ämnesområden och besitter långvarig erfarenhet finns
det personer som vi vill särskilt tacka för samtal, råd och dåd. Dit hör följande ………
Vi hoppas på att ni som köpare och användare ska uppleva bokens utformning som en hjälp för eleverna att uppnå en grundförståelse. God läslust
och underlättande lärande är våra ledstjärnor.
Örebro och Nacka den 21 november 2021
Diana Thorzén Carl E. Olivestam Håkan Thorsén