I Sverige har vi länge levt med ett antal sanningar som vi måste släppa taget om: världsledande teknik och innovation kommer inte längre från oss, innovation kommer inte från stora traditionella företagslabb, det tar inte 20 år att bygga ett bra bolag, det är inte bara ungdomar som surfar, digitalt är inte något enbart för marknadsföring och det tar inte ett par år från idé till färdig produkt finns i butik.
Men detta är bara början, för att bli framgångsrik måste ett antal frågetecken rätas ut: Hur ska företagen göra när produkten är död? När målgrupperna inte längre går att lita på, eller knappt ens går att identifiera? När produktionen flyttar till låglöneland? När humankapitalet är svårare än någonsin att behålla? Och när tiden från idé till marknad går från ett år till ett dygn? Hur ska och måste - företagen tänka och agera idag?
Skapa virtuellt affärsvärde är för dig som är ledare, innovatör, entreprenör eller helt vanlig medborgare. För dig som är nyfiken på hur du affärsmässigt kan bli bättre och mer rustad för den framtid som redan är över oss. Boken innehåller en mängd handfasta tips och modeller. Dessutom får du möta ett antal ledare som redan tänkt om och gjort rätt. Den är en guide till att göra bättre affärer genom att se saker på ett annorlunda sätt för att få både mer långsiktiga och snabbare resultat. En väg framåt för att bringa ordning i kaoset i det nya affärslandskapet.