Den svenska skolans kvalitet och elevernas sjunkande studieresultat har varit föremål för intensiv diskussion under de senaste åren. För att ett system med skolval, som det vi har i Sverige, ska fungera bra behövs tillförlitlig information om skolornas kvalitet. Myndigheter behöver också veta hur olika skolor presterar för att kunna sätta in stöd och utkräva ansvar. I rapporten beskrivs och analyseras den utbildningsekonomiska forskningen om informationens betydelse i skolsystemet. Författarna har undersökt hur föräldrar, elever och andra aktörer inom skolan reagerar på information om utbildningskvalitet. Reaktionerna är ofta starka när sådan information finns lättillgänglig. Med utgångspunkt i forskningsresultaten ger författarna förslag på hur dagens knapphändiga information om de svenska skolornas kvalitet kan förbättras: Centraliserat betygssystem Diagnostiska prov med relativ rättning från första klass Mått på skolors förädlingsvärden som kommuniceras externt Oannonserade skolinspektioner Författare är Henrik Jordahl, docent i nationalekonomi vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN) och Gabriel Heller Sahlgren, doktorand vid London School of Economics och knuten till IFN.