Det här är en praktisk handbok i hur du håller utvecklingssamtal med dina medarbetare. Du får enkla mallar att följa och ett helt smörgåsbord med verktyg, frågor och tips, där du väljer det just du behöver i din verksamhet.
Bokens fokus ligger på utvecklingssamtalet. Du får också tips om hur du bedömer medarbetarnas kompetens, hur du genomför krissamtal, och hur du följer upp arbetet under året.
Boken riktar sig till chefer på olika nivåer. Det spelar ingen roll om arbetsgivaren är stor eller liten, om det är ett privat företag, en organisation, kommun, region eller en statlig verksamhet. Alla ledare behöver avsätta tid för samtal med sina medarbetare, så att de utvecklas och mår bra.
Innehållsförteckning
Motivation och trygghet i arbetslivet
Medarbetarprocessen
Styrning och förändring
Skärpt lagstiftning
Årsschema
Kompetensbedömningar
Bedömningskriterier
Bedömningsnivåer
Att framföra bedömningar
Utvecklingssamtal
Före utvecklingssamtalet
Under utvecklingssamtalet
Utvecklingssamtalets punkter
Krissamtal
Före krissamtalet
Under och efter krissamtal
Lönesamtal
Uppföljningssamtal
Chefens olika utmaningar
Återkoppling i vardagen
Om författaren
Efter 30 års erfarenhet av personalfrågor bestämde hon sig. Det hade blivit dags att samla tankarna om hur viktig den kontinuerliga kontakten mellan medarbetare och chef är i det dagliga arbetet. Resultatet blev boken Utvecklingssamtal – en handbok för chefer. Den handlar givetvis om tips och råd inför utvecklingssamtalen, men en del ledarskapsråd har också smugit sig in mellan raderna.
Gunilla är övertygad om att utvecklingssamtal – om de används rätt – är grunden för att skapa en givande relation mellan chef och medarbetare. Efter utvecklingssamtalet ska de båda parterna kunna kommunicera på ett tydligt och ledigt sätt under alla årets 200 arbetsdagar.
Recensioner
"Detta är en föredömligt kortfattad handledning och inspirationskälla, avsedd för chefer som ska hålla i en serie utvecklingssamtal med anställda."
- Lena Löfgren Bjerner, BTJ-häftet nr 16/2016
"En av de bästa delarna i ett ledarskap är att se sina anställda utvecklas och må bra. Den känslan är värd allt. Den här lilla boken har verktygen som kommer göra din resa mot den där känslan väldigt mycket enklare."
- Jan Malmberg, Sveriges Byggindustrier
"Värt att läsa både för medarbetare och arbetsgivare."
- Zizi Krantz, Affärschef Samtrafiken AB
--
Det här är en bok för dig som är intresserad av utvecklingssamtal, medarbetarsamtal, kompetens, kompetensbedömning, återkoppling, feedback, svåra samtal, krissamtal och lönesamtal. Boken ingår i förlagets serie Kunskap på nolltid.