Idéagentenär en handbok i att leda kreativa processer. Boken presenteraren genomgång av idéarbetets fem faser:behovsdefiniering, idégenerering, idéutveckling och urval samt konkretisering och presentation av resultat.
I den här tredje och uppdaterade upplagan har författarna utvecklat sina texter och metoder för att ytterligare förbättra arbetet med idéprocesser. I boken
diskuteras först idéarbetets olika faser och därefter praktiska metoder för att lyckas i respektive fas. En idéagent är en person som kan skapa en grogrund
för idéer och kreativitet och som alltid har en konkret metod i sin bakficka.
Boken är en verktygslåda som ska läsas, skrivas i och användas som en kunnig kollega i idéagentens arbete med att leda innovations processer. Idéagenten riktar sig till framtida ledare som vill ta en aktiv roll i den kreativa processens alla faser. Boken används flitigt i olika företagssammanhang och som kurslitteratur på både svenska och utländska universitet.
Jonas Michanek och Andréas Breiler startade sitt företag Idélaboratoriet år 2000. De anlitas idag som konsulter och inspiratörer av många olika organisationer
på den internationella näringslivsscenen för kreativitet och innovation.
Bland deras kunder finns Sony, Ericsson, Tetra Pak och Carlsberg.
Idéagenten är en samling tankar och metoder kring ett framgångs rikt idéarbete.