Vad kan man när man kan något om historia? Vad är viktigt att kunna och hur lär man sig det? Ungdomar möter historia överallt: i skolan, familjen, media och samhället runtom. Men hur uppfattar eleverna mening och värden i relation till historiska förhållanden och händelser? I Historia som kunskap belyser historiedidaktikern Niklas Ammert dessa frågor, såväl teoretiskt som empiriskt. Han studerar svenska ungdomar och lärare och de situationer i vilka kunskap om historia kommuniceras och brukas, framför allt i skolsammanhang. Eleverna själva, deras uppfattningar om och möten med historia är hans primära fokus. Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter, forskare och alla med intresse för historia och didaktik i kombination. Ammert gör nedslag längs den didaktiska kedjan från kursplaner via läroböcker till den enskilda elevens värld. Vad är meningsfullt för ungdomar när det gäller historia? Hur arbetar de med historia i skolan och hur kan de bäst tillgodogöra sig kunskapen? Niklas Ammert, f. 1968, är docent i historia och lektor i historia med inriktning utbildningsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Ammert undervisar främst i historiedidaktik inom lärarutbildningen.