Den förlorade sonens återkomst : Peter Wallenberg 1926-2015

Formgivare: Mathias Forslund

Formgivare: Carl Åkesson

ISBN: 9789187391965

Utgiven: 2015-09-02

Format: Inbunden

Språk: Svenska

Genre: Ekonomi

 
Peter Wallenberg var i 33 år makthavare för den dynasti som mer än någon annan i Europa påverkat sin nations näringsliv. In i det sista träffade han världsledare och celebriteter. Ändå dog han med en känsla av att vara obekräftad och missförstådd. Under de sista åren av Peter Wallenbergs liv träffade ekonomijournalisten Ronald Fagerfjäll honom under mer än 100 intervjutimmar. Denna välmatade bok skildrar Peter Wallenberg och hans tid. Om en son som blev född till att dela makten med sin bror, men som kom i djup konflikt med sin far och därför tillbringade sina första elva yrkesår utomlands. Han återvände hem som chefskandidat för världsföretaget Atlas Copco, men broderns död och en hjärtinfarkt ändrade på karriären. I stället tvingades han arbeta nära sin far, vilken dock aldrig delade med sig av inflytande eller återupprättade honom. Men när fadern gick bort och ändrade sig på dödsbädden kunde han ändå ta makten med hjälp av en kvartett tunga direktörer i sfären. Resten är svensk historia. Aldrig har Wallenbergsfären och Sverige varit utsatta för större omvandlingskrafter och sällan har en makthavare i Wallenbergsfären varit med om så många spektakulära motgångar och framgångar. Boken fångar såväl människan Peter Wallenberg, konflikterna, pressdebatterna och kriserna som framgångarna och revanscherna. Den som ska hinna röka fyra paket cigaretter om dagen måste börja arbeta tidigt och sluta sent. Så löd ett av Wallenbergs valspråk som handlade om den kaotiska värld som ständigt krävde arbete och närvaro, men också om den humor som hjälpte honom att hantera sin allt sämre hälsa. Ronald Fagerfjäll var i två omgångar chefredaktör för tidningen Affärsvärlden i sammanlagt tio år och däremellan chef för tidningarna Ledarskap/Ekonomen och Financial Weekly i London. Han har publicerat ett tjugotal böcker om företag, entreprenörskap och näringsliv.