I ”Tankar ur tystnaden”, som kommit till under somrarna 2017 och 2018 i Grönemad utanför Grebbestad, tar Lennart Didoff vägen ut på de filosofiska stigar som leder till tankar om närvarons och den yttersta existensens villkor. Det är kanske hans mest filosofiska bok – som inte desto mindre binder ihop bild och ord på det som blivit hans kännetecken. Sommaren 2018 var århundradets sommar, fyra månader av sol och värme, vilket skapar en särskild rymd i Didoffs text och bildvärld. Konstnärens främsta ontologiska moment är kanske ögonblicket innan penseln möter papperet eller duken:
Avvaktan
Målaren sitter i skuggan av trädet.
Bladens skuggor leker tafatt på det ännu orörda
akvarellpapperet.
Penselspetsen är orolig och vill snart få sin närvaro
bekräftad på det mjuka underlaget.
Den lite trötta handen och ögat tvekar, tvekar och tvekar.
Så formas dock till slut de långa hängena av den
stora pilen och sommardagens stilla ljus.
Allt är egentligen så märkligt.
Livet är kort och konsten är evig. Genom sitt måleri och sina på senare år allt mer pregnanta texter har Lennart Didoff målat och skrivit sig in i tiden på ett sätt som är få konstnärer förunnat. Den tomma duken, det tomma bladet - från ingenting kommer ingenting skriver William Shakespeare. I sin nya bok formulerar Lennart Didoff sina tankar ur tystnadens tomrum – i det som är. Nu och alltid.
Björn Sandmark