I boken De sju Kompisteknikerna och den tillhörande elevboken, delar jag med mig av mitt material vars syfte är att vara ett komplement i värdegrundsarbetet och arbetet mot diskriminering, kränkande behandling samt ge träning i social kompetens.
I elevboken presenteras kompisteknikerna och sedan får eleven enskilt fundera på några frågeställningar om egna styrkor och talanger. Vad man själv kan göra för att praktisera kompistekniker. Ger tillfälle att stanna upp och tänka till om hur det fungerar i klassen med kompis-vänskapen. En bra förutsättning för att kunna se andras kvaliteter och uppskatta deras olikheter är att man själv har en god självkänsla och ett gott självförtroende. Den kunskapen kan man bara få om man aktivt jobbar med de frågorna. Genom att du som vuxen tittar igenom svaren kan du tidigare fånga upp det som händer i klassen och bland enskilda elever. Genom lek, övningar, samtal och diskussioner ges träning i social kompetens och hen får verktyg till att på ett kreativt sätt försöka att lösa konflikter och problem där inblandade parter inte känner sig som förlorare utan blir berikade.
Materialet är till för att inspirera dig att sätta igång kompisutbildning, sedan när du kommit igång kommer du att tillsammans med dina elever att kunna utveckla innehållet med era egna ideér.