Fridtjuv Berg (18511916) är en av de verkligt stora profilerna i den svenska skolans historia. Han var folkskolläraren som drev lärarkårens yrkesfrågor i Sveriges allmänna folkskollärareförening (SAF). Han var läromedelsförfattare och tidningsman och han engagerade sig politiskt och blev liberal riksdagsman. I två perioder i början av 1900-talet var han ecklesiastikminister med ansvar för skolfrågor. Redan som 32-åring fick han sitt offentliga genombrott som skoldebattör när han publicerade skriften Folkskolan som bottenskola. Hans tankar om en sammanhållen skola var kontroversiella i samtiden men kom i stora drag att bilda grunden för den gemensamma grundskola som förverkligades ett halvsekel efter hans död. I boken Politik & pedagogik en biografi över Fridtjuv Berg skildrar Joakim Landahl, docent i pedagogik vid Stockholms universitet, hans liv och gärning. Den tecknar också bilden av en tidsepok när Sverige förvandlades från ett utpräglat bondesamhälle till ett modernt industriland.
Innehåll Förord Inledning DEL I FINSPÅNG 1. Barndom i familjen Berg 2. Kontakt med läroverksvärlden 3. Debut som lärare 4. Folkhögskola och lärarutbildning DEL II STOCKHOLM 5. En pedagogisk huvudstad 6. En skola för alla klasser 7. SAF och Svensk Läraretidning 8. Litteratur för barn 9. Riksdagen 10. De vanartade barnen 11. Religionsfrågan 12. Lärarutbildningen DEL III REGERINGEN 13. Ministern 14. Stavningsreformen 15. Splittringens frö 16. Liberalismens kris 17. Politik och pedagogik Tidslinje Fridtjuv Bergs motioner i Andra kammaren 18911915 Noter Bildförteckning Källor och litteratur Namnregister