Teknik, juridik, etik och panik. Skolan måste hänga med i digitaliseringen av samhället. Men det är ett stort och komplext område. Var ska man börja? Vad är viktigt att veta?
En lärares vardag är fylld av situationer som kräver digital kompetens. Inte minst i det pedagogiska uppdraget. För att kunna stärka barn och unga i det nya medielandskapet måste lärare fördjupa sin digitala förståelse. Navigera i den digitala samtiden en antologi om den nya lärarrollen är en samling perspektiv på lärares mångfacetterade yrkesliv. Karin Nygårds och Terese Raymond låter experter, forskare och lärare dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter om vår digitala samtid.
INNEHÅLL Inledning att navigera i den digitala samtiden
Karin Nygårds & Terese Raymond En kort introduktion till ungas mediebeteende
Katarina Graffman Att undervisa elever i den digitala samtiden
Jannike Kohinoor Läsning mitt i bruset den digitala läsningen i teori och praktik
Frida Monsén & Maria Rasmusson Att erövra tekniken för att få effekt på lärandet
Hülya Basaran Bedömning av multimodala elevarbeten lärares uppfattning om bedömning
Patrik Hernwall, Eva Insulander, Anna Åkerfeldt & Lisa Öhman Kollektiva lärandemodeller på nätet
Elza Dunkels Den kritiskt granskande läraren
Sara Mörtsell Digitalt närvarande lärare
Jacob Möllstam Juridik för den digitala skolan
Alexandra Sackemark & Mårten Schultz När digitala hjälpmedel blir skitsystem
Jonas Söderström Författarpresentationer