Med Barnbokens magi lärande samspel i sagans värld vill Marie Eriksson lyfta fram och levandegöra sagans kraft i förskolan. Hon beskriver hur ett årslångt temaarbete kring en barnbok blir en processbaserad fördjupning i förskolans uppdrag med relationer, reflektion och gemensamma upplevelser i fokus. Marie Eriksson är förskollärare och verksamhetsutvecklare. Under 20 år på Svejserdalens förskola i Mölndal, en av fem litteraturförskolor i en större enhet, har hon varit med och arbetat fram en verksamhetsidé som bygger på böcker, berättande, fantasi och lek. Förskolorna utgår från ett gemensamt sagotema som står för inspiration och inramning men innehållet på respektive avdelning formas utifrån barnens nyfikenhet, intresse, funderingar och lekar. I boken skildras hur pedagogerna i litteraturförskolan arbetar för att erövra begreppet undervisning och bygga en verksamhet som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Marie Eriksson visar också hur förskolans läroplan omsätts i praktiken när systematiska analyser blir en drivkraft i arbetet. Teori och praktik vävs ihop genom många konkreta exempel från verksamheten. Barnbokens magi lärande samspel i sagans värld är en uppföljning av Marie Erikssons första bok Lärande i sagans värld (2009).
Innehållsförteckning Förord Inledning Kapitel 1 Sagoinspirerade projekt och processer Kapitel 2 Fördjupat arbete i mötet med sagan Kapitel 3 Ett nystan av relationer och röster Kapitel 4 Trassliga processer i fantasins värld Kapitel 5 Olika perspektiv på pedagogisk miljö Kapitel 6 Förändringsarbete och föränderliga material Kapitel 7 Skapa språkliga miljöer Kapitel 8 Tillgängliga verktyg för kommunikation Kapitel 9 Berättandets möjligheter Kapitel 10 Skriftspråk och andra uttryck möts Kapitel 11 Handdockan berikar den pedagogiska miljön Kapitel 12 Sagofigurernas mångfald och möjligheter Kapitel 13 Systematisk analys som drivkraft Kapitel 14 Dokumentation och reflektion som motor Kapitel 15 Hos oss ska människor växa Bilaga Docktillverkning Litteratur