Under tidigt 90-tal grundade Monica Lindstedt tillsammans med två vänner tidningen Metro. Senare sålde hon sin tredjedel till Jan Stenbeck. Med sig hade hon en insikt om att hon nog egentligen var en entreprenör och inte en storbolagsperson. Författaren hade en idé om ett nytt sorts tjänsteföretag. Hon ville lösa ett problem som emanerade ur hennes egen liv. Med dubbla karriärer och flera barn hemma var det svårt att få livet att gå ihop. Idén var att erbjuda hushållsnära tjänster till privatpersoner - i första hand via arbetsgivaren, som en löneförmån. Övertygad om att behovet fanns grundade Monica Lindstedt Hemfrid i mars 1996. Men även om behovet fanns skulle ta flera år innan företaget började visa svarta siffror. Det tog tid att bygga upp den organisation och det strukturkapital som verksamheten krävde för att nå lönsamhet. Det tog också år av lobbyarbete för att bana väg för RUT-avdraget, som infördes 2007. 2016 fyller Hemfrid 20 år. Fram till nu har företaget varit en spännande tillväxtresa som utmanat etablerade politiska föreställningar och samhällsvärderingar. Företaget var först i en ny bransch och har banat väg för tiotusentals efterföljare, ofta kvinnliga entreprenörer som vågat ta steget till att starta eget. Branschen sysselsätter idag mer än 20 000 människor, många av dem är utlandsfödda. Boken är ett tidsdokument som beskriver tillblivelsen av RUT-reformen - en reform som blivit ett politiskt begrepp i en bransch som förändrat svenskarnas syn på den privata tjänstesektorn. Men boken är också en spännande berättelse om en entreprenörs resa i med- och motgång. Hur gör man egentligen när man bygger ett företag? Vad måste till och hur orkar man?