De syndiga orden

Översättare: F. Tunc

ISBN: 9789188333117

Utgiven: 2017-03-02

Format: Inbunden

Språk: Svenska

Genre: Utländska berättare

 
De syndiga orden: är en lång teologisk novell baserad på såväl de heliga skrifterna som författarens konstnärlige skapelse av människobarn. Den unge teologen Behram bekantar sig med en familj på fyra personer nämligen make, maka samt bedårande tvillingbarn (pojke och flicka), jämnåriga med teologen.
Enligt de heliga skrifterna har allt och annat som skapats av Gud sin mening och fungerar harmoniskt, vilka överensstämmer med familjens och teologens tro: Islam. Under en dag och en natts besök hemma hos familjen ser den unge teologen hur synden närmar sig honom och sprider sig i själen som en sjukdom genom flickans skönhet. Han kan inte låta bli att titta på hennes skönhet med syndiga blickar vilka han är medveten om. Han ber och bönar den Allsmäktige att frigöra honom från den otillåtna situationen. När han inte får någon behovande hjälp av Gud bestämmer han sig att begå självmord genom att slå en sten i sitt huvud.
Under sitt omedvetana hallucinatoriska situation följer han den nakna skönheten som leder honom till “det felfria människornas land”, där han möter Den Mäktiga Fursten: Ahriman.
Efter hans begär berättar Ahriman en ny version av skapelsen, vilken överensstämmer med dagens liv och elände. Denna version av skapelsehistorien får unge teologen att bli tveksam om all religion han har lärt sig.
Efter uppvaknandet av sin hallucinatoriska besöket hos Ahriman, berättar han allt om sin upplevelse för familjen vilket också får familjen att bli tveksamma på sin tro.

Författaren får huvudpersonen i sin novell att komma med nya profetior och som en ny profet. En profet utan religion, utan Gud.
“Och nu älskar jag Satan lika mycket som jag älskar Gud. Och jag hatar Gud lika mycket som jag hatar Satan.”

Kritikerröster om De syndiga orden:
”Hesenê Metê skriver om syndens sanning och Sanningens synd i sin nya roman.” Pakize Barışta

“Med hjälp av denna bok av Hesenê Metê följer vi en brunspräcklig orm och på ett nytt sätt ser vi vad som är ont och vad som är gott.” Joanna Bochenska