Det finns många historier om innovation och entreprenörskap som fascinerar. Steve Jobs Apple eller Richard Bransons Virgin är exempel. Men varför hoppa över ån efter vatten? Vi har i Sverige ett exempel på makalöst entreprenörskap och det är skapandet av Kolmårdens djurpark. Parkens grundare Ulf Svensson och Per Frankelius vid Linköpings universitet går i den här boken på djupet med djurparkens historia.
Historien om djurparken bjuder på dramatik som innovativa finansieringslösningar, äventyr i Alperna för att realisera linbanan, lansering av högteknologisk mjölkgård för att visa människor hur en lantgård funkar och få isbjörnar på halsen utan att ha någon anläggning för dem.
Varför gjordes allt detta? Det hade egentligen inte mycket med vilda djur att göra. Nej, motivet var att skapa ekonomisk utveckling i en bygd som var på fallrepet. Kolmårdens kommun var under 1960-talet en av Sveriges svagaste. Utflyttningen var stor, företag försvann, inga flyttade dit och framtidstron var borta. Mitt i allt detta fick Ulf Svensson sin snilleblixt: Varför inte bygga ett fritidsområde med djurpark?
Drömmen blev verklighet. Lokalsamhället fick nytt liv. Parken blev ett mönsterexempel för djurparker i andra länder. Men hur kunde en sådan storslagen vision realiseras? Hur gick det till att finansiera projektet? Och vilka drivkrafter låg bakom det hela egentligen?
Man kan se fallet Kolmården som ett mönsterexempel på destinationsutveckling, som ett exempel på kreativt entreprenörskap, som ett företag inom de gröna näringarna, som ett typexempel på samhällsentreprenörskap och på många andra sätt. Men kanske är Kolmården allra mest intressant som ett exempel på innovativ process.
I boken beskrivs hur det gick till när Ulf Svensson lyckades realisera sin vision.