Lögnen

ISBN: 9789188849120

Utgiven: 2019-03-15

Format: Inbunden

Språk: Svenska

Genre: Svenska berättare

 

Med 30 år i reklambranschen bakom sig har Thomas Eriksson med Jay McInerneys skärpa och oräddhet för att bränna broar skrivit en roman om Stockholms guldäggshypnotiserade och pengablinda reklambyråvärld på 1980- och 1990-talen.

Jan Gradvall i DI Weekend

Saga Lögnen är en roman baserad på en verklig historia som utspelar sig i Stockholms reklambyråvärld under 1980- och 90-talen. Byråledarna härskar i sina egna små byråriken och kreatörer behandlas som kungar så länge de producerar Guldägg eller drar in stora kunder till byrån. Om de misslyckas om det så bara är en pitch till en kund hamnar de i frysboxen och får inga uppdrag.

Herman Hell är en ung, lovande och mycket ambitiös kreatör, i en miljö där konkurrensen är mördande. Samtidigt är det en glassig värld med flotta bilar, dyra luncher där vinet flödar och obegränsade resurser. Hans mål är att ta över ett av dessa små riken och det mesta går hans väg. Till en början.  

Men i en allt hetsigare tillvaro där Herman varvar hårt slit med att försöka få familjelivet att gå ihop, rämnar till slut tillvaron. Herman går från himmel till helvete när sanningen skakar hans grundvalar och han blir tvungen att omvärdera sitt liv.    

Han tar sin tillflykt till sin farfars hus i skärgården medan han försöker förstå vad som har hänt. Allt han trott på upplöstes och allt han äger går upp i rök. Herman måste omvärdera sitt liv totat. Men från huset skärgården sker en oväntad vändning.

Thomas Eriksson har 30 år i Stockholms reklambransch bakom sig. Han var verksam både som copywriter och creative director. Sedan många år tillbaka driver han egen verksamhet. Han bor med sin familj vid Resaröström i skärgården, men har kvar sitt kontor i centrala Stockholm. Några månader om året bor familjen i Filippinerna. Lögnen är Thomas Erikssons debutroman.    

Med 30 år i reklambranschen bakom sig har Thomas Eriksson med Jay McInerneys skärpa och oräddhet för att bränna broar skrivit en roman om Stockholms guldäggshypnotiserade och pengablinda reklambyråvärld på 1980- och 1990-talen.

Jan Gradvall i DI Weekend