Besegra inflationen! : åtgärder när priserna skenar

ISBN: 9789189547087

Utgiven: 2023-03-21

Format: Danskt band

Språk: Svenska

Genre: Ekonomi

 

Inflationen har återkommit. Efter lång tid av prisstabilitet har inflationen skjutit i höjden. Företag är livrädda. Ökad inflation leder till att de reala intäkterna och vinsterna urholkas. Men vad är egentligen inflation? Hur påverkar den ett företag och vad kan man göra? Tider med hög inflation har skett flera gånger tidigare, men erfarenheten av effektiva åtgärder saknas.

Besegra inflationen! beskriver på djupet hur inflationen påverkar – men även kan bekämpas av – ett företags alla funktioner. Boken är heltäckande och varvar teori med konkreta exempel. Den vänder sig till dig som företagare eller affärsutvecklare, som vill förstå vad inflation är och kanske viktigast av allt: hur du kan övervinna den.

Hermann Simon, Andreas Jonason och Felix Mörée har tillsammans mer än 70 års erfarenhet av att hjälpa företag öka sina intäkter och sin lönsamhet. Boken bygger på deras mångsidiga karriärer som konsulter på världsledande företag.

Författarna har tidigare gett ut böckerna Ta betalt!, vilken blev utsedd till Årets marknadsföringsbok 2019 av Sveriges Marknadsförbund, och Vinst!.

Hermann Simon, grundare av och hedersordförande för Simon-Kucher, är en av världens ledande experter inom strategi, marknadsföring och prissättning. Han har arbetat som professor vid Harvard Business School, Stanford University och London Business School.

Andreas Jonason, civilingenjör med en doktorsexamen inom området prissättning från Kungliga tekniska högskolan, leder Simon-Kuchers verksamhet i Norden och är Managing Partner för Sverige. Han har lång erfarenhet av kommersiell strategi, marknadsföring och prissättning, både som konsult och som anställd i industrin.

Felix Mörée har en dubbelexamen inom teknisk fysik och nationalekonomi från Lunds universitet och är expert inom kommersiell strategi, marknadsföring och prissättning på Simon-Kucher. Han har arbetat med digitalisering, affärsutveckling och försäljningsstrategi.


Målgruppen är företagare och affärsutvecklare (läs: branschfolk) och kanske speciellt de som på grund av låg ålder inte har någon egen erfarenhet av hur inflationen i Sverige på 1980-talet hanterades rent praktiskt. Bokens kapitel innehåller genomgångar av hur inflationen utvecklats över tid, konsumenternas beteendeförändringar och inflationens påverkan på exempelvis vinst, prissättning och konkurrens. Varje kapitel avslutas med en sammanfattning. /…/ Om all populärvetenskap befinner sig på en skala mellan avancerad med stor vetenskaplighet till mer lättläst och enkel, så placerar sig boken snarare i den senare delen av skalan.
TJ-häftet nr 6, 2023. Lektör Lovisa Hedin