I debatten om den svenska skolans kris lyfts ofta betydelsen av de omfattande reformer som genomfördes under några år kring 1990 fram. Det gäller framför allt kommunaliseringen, införandet av skolpeng och det fria skolvalet. Hur gick besluten till? Vilka var de centrala aktörerna? Vad var syftet med reformerna?
I juli 2014 bjöd Samtidshistoriska institutet vid Södertörns högskola tillsammans med Lärarnas Riksförbund in några aktörer som på olika sätt varit aktiva under 1990-talets skolreformer till ett vittnesseminarium. Utgångspunkten var att de skulle ge sin minnesbild av skeendet, vilken roll de själva spelat, samt hur de nu, cirka 25 år senare såg på resultatet.
Medverkande: Lars Leijonborg (FP), f.d. utbildningsminister och partiledare, Christer Wretborn f.d. ambassadör, departementsråd och central tjänsteman vid kommunaliseringen 1989, Ann-Cathrine Haglund (M), f.d. landshövding, ordförande Riksdagens utbildningsutskott 1991–1993, Peje Emilsson, grundare av och ordförande för Kunskapsskolan och Bo Jansson, förbundsordförande, Lärarnas riksförbund.