ISBN: 9789189868090
Utgiven: 2024-08-30
Format: Danskt band
Språk: Svenska
Genre: Management
Författarna introducerar i boken tre innovativa varumärkesmodeller: power branding, seduction branding och skill branding. I boken illustreras varje modell med konkreta exempel från olika företag, dels storföretag som Volvo Cars, ICA, Gilette, BDO International, och Ocean Infinity, men också medelstora aktörer inom restaurangbranschen, nischad teknik och den privata vårdsektorn.
De tre typerna av varumärken skiljer sig åt genom att man når kunderna på olika sätt, man bygger förtroende på olika sätt och erbjudanden ser ut och kommuniceras på olika sätt eftersom kundernas beslutsmekanismer är olika inom respektive varumärkestyp.
Power branding bygger på enkelhet och tillgänglighet såväl mentalt, affärsmässigt som praktiskt. Man arbetar med koncept som top of mind, kännedom, att dominera kanaler, avtal och partnerskap.
Seduction branding arbetar med vår inre osäkerhet och får oss att längta efter något som skall göra våra liv vackrare, skönare, mer spännande och ärofyllda. Vi identifierar oss med de seduction brands vi gillar och vi ser ned på alternativen.
Skill brands arbetar i smala och nischade sammanhang med att bygga varumärken kring komplexa kundbehov. Det handlar om hur man skapar effektivitet i individualiserad kommunikation, hur man kommunicerar komplexa erbjudanden, hur man ökar sannolikheten för att bli rekommenderad och hur man bygger förtroende kring förmågor snarare än kring produkter eller tjänster.
Carl Schreiter och David Loid är internationellt verksamma som coacher och rådgivare inom ledarskap, kommunikation och varumärkesutveckling. Deras erfarenhet sträcker sig över flera branscher från teknologi och tillverkning till professional services och start-ups. Carl Schreiter är sedan många år bosatt i London och David Loid i Helsingfors.
Även om detta inte är en teori baserad på vetenskapliga studier, tycker jag att boken är riktigt bra och ger ett ramverk för hur en stor eller liten organisation kan tänka kring sitt eget varumärke och sina produkter. Hemligheten bakom framgångsrika varumärken är också väldigt lättillgänglig och exemplen som ges är tydliga och bra. Betyg 4 (av 5)
Fredrik Bankler i BTJ