En av högläsningens stora styrkor är att den fungerar oavsett elevernas ålder. Den kan anpassas efter olika nivåer och ämnen, och bidrar till att skapa en gemensam upplevelse i klassrummet.
I boken beskriver Jenny Edvardsson vad gemensam läsning är, hur den kan gå till och vad gemensam läsning kan bidra till i undervisningen. Eleverna kan få djupare förståelse för texternas innehåll samtidigt som de får möjlighet att läsa svårare texter än vad de skulle ha klarat av att läsa på egen hand. Edvardsson delar också med sig av en rad knep och tips som lärare kan använda i arbetet med gemensam läsning i klassrummet.
Läraren kan läsa högt, eleverna kan läsa, eller lärare och elever kan läsa tillsammans. Syftet är att ta del av texter som är svårare än vad eleverna annars kanske hade klarat av på egen hand och att få chans att dela och diskutera läsupplevelsen. Boken är uppdelad i kapitel och berör bland annat läsning av faktatexter ur läroboken, skönlitterära texter och multimodala digitala texter.
Jenny Edvardsson är en av Sveriges mest drivande krafter inom läsfrämjande arbete. Som engagerad lärarutbildare, uppskattad föreläsare och författare till flera böcker om hur man integrerar läsning och litteratur i undervisningen, inspirerar hon dagligen lärare och elever över hela landet. Hon är doktorand vid Högskolan i Kristianstad, och fick 2024 års Eldsjälspris från Svenska Barnboksakademin.
Det här är en lättillgänglig handbok i serien Easy Peasy Guide från Easy Peasy.