MATEMATIK I SKOLAN
ger ämnesmetodiska kommentarer och förslag till alternativa modeller för att introducera, troliggöra, förklara och bevisa viktiga matematiska begrepp och samband som behandlas i skolan.
MATEMATIK I SKOLAN
vill uppmuntra lärare att undervisa på ett intresseväckande sätt med fokus på problemlösning och begreppsbildning i matematik.
Många exempel i boken beskriver olika möjligheter till matematisk representation av lösningar samtidigt som de visar på möjlighet till ett varierande arbetssätt för elever i olika åldrar. Då kan samma problem utvidgas och användas på olika sätt inom samma årsklass.
MATEMATIK I SKOLAN
är utformad som en handbok vid undervisning i matematik och studeras lämpligen i direkt anslutning till att ett moment behandlas i skolan. Den är en bearbetad version av den tidigare utgivna metodikboken," Matematikmetodik i grundskolan", som har använts som kursbok vid flertalet lärarhögskolor.
MATEMATIK I SKOLAN
är avsedd att studeras jämsides med övrig tillgänglig didaktik-litteratur, didaktiktidskriften Nämnaren och läroböcker i matematik.