Skepparen Gunnar Friman för sin ångbåt Bäckaöder över den mellansvenska sjön Sommen en höstdag 1956. Inom honom pågår en moralisk kamp mellan troheten mot den gamla hustrun och kärleken till den unga älskarinnan. Friman resonerar med Gud om hur han ska göra, han tvekar och minns sitt livs missgrepp medan han balanserar mellan livets röda och dödens svarta. Nästa morgon ska han gå i kyrkan, få syndernas förlåtelse och börja ett nytt liv. Allt känns upplagt för detta - det är bara en sak som är konstig. På båten tycks medfölja en mystisk passagerare som gör sig bemärkt då och då och så försvinner spårlöst och oförklarligt.
Folktrons föreställningar om gengångare, mylingar och döden spelar stor roll i romanen Passageraren av Jean Bolinder. Samtidigt är det en bild av människan inför evigheten - det möte alla förr eller senare tvingas uppleva.
Jean Bolinder debuterade som författare 1967 och har kanske blivit allra mest känd för sina deckare. Men har också skrivit ett dussin romaner, mängder av andra böcker, pjäser och följetonger. Passageraren är hans Opus 100. Där återvänder han till bandomens älskade sjö Sommen när han skildrar ålderdom och död.
Den höstliga miljön kring Sommen dokumenteras på foton av Marianne Bolinder.
Som Jean Bolinder också är konstnär presenteras i detta hans hundrade verk även tio av hans akvareller från Nordkoster i Bohuslän. Ingvar Claeson vid Malmö konsthall har skrivit en essä om Bolinders konst.