Lars Englund, född 1933, bor och arbetar i Jonstorp norr om Helsingborg.
Sedan sin konstnärsdebut i början av 1950-talet har Lars Englund skapat nonfigurativa, icke föreställande verk. Han experimenterar med en mängd olika material allt från plast, zink och gummi till kolfiber och aluminium som präglar dagens verk. Delar av enkla former mångfaldigas och sammanfogas till organiska skulpturer och objekt.
I utställningen på Dunkers Kulturhus utnyttjades den axel av stora rum som löper från den yttre entrétrappan till det ljusa höga utrymmet ut mot Öresund. Här placerades de stora, svävande, runda former som Lars Englund kallar slutna sfärer. Tunna konstruktioner i elegant utförande som kan ge en upplevelse av upphävd tyngdlag.
I skulpturgården sågs det nya verket Borderlines och utanför entrén det vinddrivna Instabil vars rörelse beskriver två sfärer.
Sfären är en enkel minimalistisk form som samtidigt är den geometriska form som är rikast symboliska betydelser. Cirkeln representerar fulländning och används idag för att visa på allt som finns, all tid, alla möjligheter men även ingenting, noll, förbud och inga möjligheter.