"Det pedagogiska arbetet ställer idag allt större krav på den enskilde läraren. Nya uppgifter och mer ansvar för barn och ungdomar i samhället har lagts på skolan och lärarna. En målstyrd skola kräver lärare som kan tolka centala styrdokument, formulera mål för arbetet och arbeta i arbetslag. Förändringar av uppdraget ställer idag krav på en bredare lärarkompetens men också mer fördjupade kunskaper om undervisning och lärande. Lärare behöver utvecklade färdigheter just i undervisandets konst. För att lärare ska kunna se sina möjligheter och utveckla sin undervisning, krävs ett baskunnande och ett yrkesspråk för lärare. Vårt syfte med denna introduktion är att ge vägledning och en översiktlig struktur i utbildning till lärare. Vi hoppas att boken kan inspirera lärare och arbetslag att reflektera och handla professionellt. Lärarskickligheten är kunskapsgrundad och kvaliteten på undervisningen och lärandet i skolan är beroende av lärarens olika kompetenser. Läraryrket går att beskriva, begripa och förstå och lärarskickligheten visar sig i handling." (Ur förordet)
Boken används i lärarutbildningens allmänna utbildningsområde, i inriktningskursernas verksamhetsförlagda utbildning, i handledarutbildning och kompetensutveckling av verksamma lärare.
Om författarna
Lars Åke Pennlert och Gunnar Lindström har arbetat som lärare i grundskolan under många år. Båda har akademisk utbildning i didaktik/pedagogik och arbetar vid lärarutbildningen, Umeå universitet. De undervisar inom Allmänt utbildningsområde och i de samhällsorienterande ämnenas didaktik. Författarna medverkar i handledarutbildning samt i handledning och examination under verksamhetsförlagd utbildning