Sju orter i Gävleborgs län har undersökts och materialet omfatttar alla knstverk som under perioden 1920-2000 placerats utomhus i den offentliga miljön. analysen vetar på mycket tydliga tendenser beträffande synliggörandet av kön och på starka och seglivade mönster i sättet att framställa kvinna och man och relationer mellan dem. Studien behandlar även processen bakom tillkomsten av konsten: Vilka är aktörerna och deras roller? Hur kan förloppet från initiativ till verket på plats beskrivas? Vilken är uppfattningen om konstens funktion? Hur ser man på frågor om jämställdhet och genus? I jämförelse med offentlig verksamhet inom t.ex. utbildning, vård och omsorghur den konstnärliga utsmyckningenav allmänna platser sedan länge varit avsevärt mindre regelstyrd och stått under betydligt mindre demokratiskt inflytande - på gott, kanske också på ont? En kritisk reflektion över denna utsmyckning är hur som helst angelägen och politiskt relevant - det handlar nämlugen om makt och inflytande över den miljö vi alla lever i.