Om älvan som ska på bal hos älvkungen, guldfiskprinsessan som är nyfiken på landet ovanför ytan, vitsippan som längtar efter frihet, hovdamen som säljer sina tårar, jungfrun som fastnar i en förtrollad huva, trollkarlen som har fångat vädret och prinsessan som söker efter slutet på visan.
Anna Wahlenberg (1858-1933) var inte bara sekelskiftets mest efterfrågade konstsagoförfattare med en produktion på närmare tvåhundra sagor, utan också en av företrädarna till den svenska barnlitteraturens första guldålder. Denna samling består av sju av hennes mest magiska och intressanta sagor, första gången utgivna mellan 1900-1918:
Älvkungens bal
Guldfiskprinsessan
Näckens blomma
Drottningens halsband
Torngummans huva
Dockhuset
Prinsessans visa
Litteraturvetaren Maria Andersson skriver i förordet till boken:
"Sammansmältningen av vardag och magi är typisk för Anna Wahlenbergs sagor. Hennes underfundiga och fantasifulla berättelser gjorde henne till en av sekelskiftets mest älskade sagoförfattare, och just i blandningen av högstämdhet och komik finns en av förklaringarna till att hennes texter hundra år senare fortfarande har en stark lyskraft. /---/ Med sin stora uppfinningsrikedom, sin stilistiska förmåga och varma humor blev Anna Wahlenberg snabbt en av samtidens mest efterfrågade sagoförfattare och hon publicerade under sin författarkarriär närmare tvåhundra sagor. De fina psykologiska skildringarna och det politiska engagemanget som karakteriserar Anna Wahlenbergs vuxenromaner finns även i sagorna. I hennes berättelser ger sig både pojkar och flickor ut i världen för att söka lyckan och många av sagorna gestaltar en stark längtan efter att bryta mot invanda mönster."