"Marken är prickig av stenar,
stenen är prickig av fläckar,
fläckarnas öppningar
leder in till stenens rum.
Bor du där?
I rundsten, kantsten och lillstenen i fickan
och kompisstenen, kusinstenen
plocka pappastenar, packa plåthinken,
hickar stenekohick.
Vem är där?"
"Edith plockar kottar, stenar och blad. Hon dissekerar frökapslar, urgröper kastanjer och finfördelar kalveldun. Hon noterar musspår, samlar alkottar och smular torkade blommor. Hon följer myrstigar, bäddar minibäddar med duniga fjädrar och sörjer en rödspräcklig skalbagges död. Edith inträder små stora världar där kastanjelövshänder vaggar kastanjeungarnas skålformade skalbäddar, där ekollon serveras i musspår så mössen når, där barkdjur betar i diken och där stenarnas fläckar blir hemliga vägar till inre rum.
Plocka bumlingbaluns är en diktsamling för barn som tycker om att försvinna i alternativa världar och som har ett macroperspektiv på sin omgivning. Det är dikter för barn som noterar världen så grundligt att de i leken förenas till ett. Det är en poetisk lek med utgånspunkt i fantasins uppslukande förmåga.
Jag tror att lyriken ligger närmare barnets sinne än den vuxnes. Jag tror att barnet i högre grad accepterar logikens svaga punkter och står öppen för fantastiska och surrealistiska bildvärldar. Jag tror att barnet möter lyriken med sin fantasi, beredd att delta aktivt i leken".
Lisa Schmidt
Lisa Schmidt debuterade 2007 med diktsamlingen "Kärrmunsblomma, eller berättelsen om hur fadern försvinner i en symbolisk trädgård"
"När Lisa Schmidt debuterade med den vuxenlitterära diktsamling 'Kärrmunsblomma' 2007 lyfte många recensenter fram hennes känsla för ordens möjlighet, såväl innehållsligt som rytmiskt. Ordförtjusningen bubblar, lockar och leker även i 'Plocka bumlingbaluns', där ett upplevande sensuellt berättarjag iscensätter en poetiskt naiv naturupplevelse, nära det lilla barnets intensiva, avgränsade och absoluta fokus."
Kristin Hallberg, Svenska Dagbladet
"Lisa Schmidts drillade jonglerande med språket får stundtals en rent hypnotisk verkan."
Peter Grönborg, Borås Tidning