Detta är den 2:a upplagan av denna 2:a utgåva av boken Vintergatan - din verksamhetskarta. Skillnaden mellan 1:a och 2:a upplagan av 2:a utgåvan är att IRM har bytt logotyp.
Jämfört med 1:a utgåvan finns i den 2:a utgåvan av boken Vintergatan - din verksamhetskarta fler anonymiserade exempel på lärdomar vi gjort. 2:a utgåvan är till viss del omskriven samt kompletterad med förtydliganden av metoden, ett antal nya exempel på analyser samt ett exempel på en guidebok.
Vintergatan-metoden hjälper dig att navigera rätt.
I dagens affärsvärld - där produktlivscykler blir allt kortare, nya konkurrenter dyker upp, nya samarbeten inleds och värdeerbjudanden sammanflätas mellan organisationer - kan ibland vara svår att navigera i.
Verksamheter behöver därför bli bättre på att anpassa sig efter nya kundkrav, snabbt byta inriktning, justera och nyutveckla. Men hur fattar man beslut som leder i rätt riktning? Hur sammanfogar man olika typer av information och jämför analyser på bästa sätt?
I den här boken förklaras enkelt och pedagogiskt hur du med hjälp av Vintergatametoden skapar en egen verksamhetskarta att navigera efter. Vintergatakartan hjälper dig att tydliggöra hur verksamheten stöttar sina kunder, hur den påverkas av olika interna verksamhetsplaner och beslut, exempelvis; ekonomiska, projekt- och IT-beslut samt hur dessa i sin tur påverkar varandra. Du får också verktyg för att åstadkomma snabbare förändring i verksamheten, baserat på rätt beslutsunderlag.
Boken finns översatt till engelska och heter då "The Milky Way - Map, navigate and accelerate change".