Kreativ fotografi : från inspiration till bild

Översättare: Elin Rantakrans

ISBN: 9789197726009

Utgiven: 2009-07-03

Format: Danskt band

Språk: Svenska

Genre: Film och fotografi

 
Det här är en bok för seriösa fotografer som inte nöjer sig med att stampa på stället. Det finns redan mängder av fotoböcker med knep som hjälper dig att utvecklas rent tekniskt. Men är det egentligen det bra fotografi handlar om?

Den här boken fokuserar på dig som fotograf och vilka metoder du kan använda dig av för att växa i din kreativitet. Fotografen George Barr tacklar några sällan diskuterade men helt avgörande aspekter av god fotografi. Vad är det som gör en bra bild? Vilket slags bilder vill jag ta? Hur kan jag utveckla min kreativitet och mitt bildseende? Hur går jag vidare om jag har kört fast? Hur hanterar jag kritik? Boken ger läsaren handfasta verktyg och metoder för att komma vidare.

George Barr skriver inspirerande och med en entusiasmerande, personlig ton, och illustrerar texten med prisade landskaps-, natur- och industribilder ur sin omfattande portfolio.

Boken handlar bland annat om hur du kan
  • stimulera din kreativitet
  • utveckla ett öga för bra bilder
  • avgöra vilka motiv som fungerar
  • närma dig motivet på bästa sätt
  • skissa motivet på papper för att skapa starkare kompositioner
  • avgränsa motiv samt beskära och förbättra utskrifter för att framhäva budskapet i bilden
  • lära dig att vända besvikelser till framgångar
  • använda tankelekar för att stärka självkänslan
  • ta och ge kritik, och använda den för att konstruktivt hitta lösningar på problem
  • ta reda på vilken nivå du befinner dig på för att kunna bli bättre och utvecklas vidare
  • inspireras och lära av riktigt bra bilder av andra fotografer
Kort och gott: hur du kan bli självmedveten som fotograf och ta dina bilder till en högre nivå -- konstnärligt såväl som tekniskt.

Om författaren
George Barr påbörjade sin fotografiska bana i hemstaden Calgary i Kanada redan som tolvåring -- först med en Zeiss Ikonta-kamera från 30-talet och mörkrummet i familjens källare, senare med mellanformat och 4 x 5-tums storformat. Idag är han hängiven digitalfotograf. När George för sista gången stängde dörren till sitt mörkrum hade han hunnit bli en mycket skicklig kopist. Som få andra har han lyckats föra över de gamla kvaliteterna till den moderna tekniken. Numera skapar han bilder av yppersta klass med digitalkamera, Photoshop och bläckstråleskrivare.

George är aktiv i kurser, arbetar med gallerier och har bland annat fått sina bilder publicerade i Black and White Photography, Black and White, Focus, Lenswork och Outdoor Photography (brittiska upplagan). Dessutom samlar han en hängiven skara läsare till sina artiklar på fotosajten Luminous Landscape.

Till yrket är George familjeläkare med ett specialintresse för psykiatri, men hans allra största passion i livet är konstnärlig fotografi.

George är också en driven pedagog och har instruerat medicinstudenter, patienter och fotoentusiaster, både som författare av nyhetsbrev och som lärare. Han ger sig här i kast med svåra ämnen som estetik, bildseende och komposition på ett sätt som är lättillgängligt, praktiskt och användbart för många.

Ur innehållet
  • Kapitel 1
    • Se
    • Att läsa bilder
    • 1. Huvudmotivet
    • 2. Vad handlar bilden om?
    • 3. Vad handlar bilden om på ett djupare plan?
    • 4. Vilka beståndsdelar har bilden och hur hänger de ihop?
    • 5. Toner
    • 6. Känslomässiga intryck
    • 7. Brister
    • Är skönhet nödvändigt för riktigt bra bilder?
    • Beståndsdelarna i en riktigt bra bild
    • Vad gör sig på bild?
    • Att fotografera klichéer
    • Det har gjorts förut
    • Att lägga märke till motivet
  • Kapitel 2
    • Hitta bilder
    • Arbeta med motivet -- del 1
    • Arbeta med motivet -- del 2
    • Förutfattade meningars fördärv
    • Hitta inspiration -- nyfikenheten kommer först
    • Regler för att titta
    • Trött av att titta
    • Det finns inget att fotografera här
    • Vart ska man rikta kameran?
  • Kapitel 3
    • Komposition
    • Skissa en bild
    • Att komplicera bilden hjälper inte
    • Behöver en bild ett huvudmotiv?
    • Hur nära perfektion måste man nå?
    • Beslut och kompromisser
    • Dina alternativ
    • Att avgränsa bilden
    • Beskärning -- en konst och en religion
    • Att beskära eller inte, det är frågan
    • Format och proportioner
    • Beskära på båda håll?
    • Tillbaka till inramningen
    • Hjälp med avgränsning
    • Vad kanterna kan göra för bilden
    • Att få fungerande kanter
    • Hörn och hur man hanterar dem
    • Bildexempel -- komponera hörn och kanter
    • Slutgiltig beskärning
    • Sammanfattning
  • Kapitel 4
    • Utvärdera bilder
    • Inledande besvikelse
    • Att välja bilder för presentation
    • Mer om att välja de bästa bilderna
    • Brister i bilderna
    • De tio främsta anledningarna till att bilder blir misslyckade
  • Kapitel 5
    • Tankelekar
    • Att köra i samma gamla hjulspår
    • Att hantera svackor
    • Nio sätt att utmana sig själv
    • Karriär, familj och fotografi
    • Att hantera besvikelser
    • Kognitiv terapi
    • Fotofloppar
    • Utrustningsavund
    • Hur bra är utrustningen?
    • Pengar
    • Statistik och sannolikheten att lyckas
    • Om negativa tankar
    • Att leta efter perfektion -- experimentlustans pris
  • Kapitel 6
    • Ta dina bilder till en högre nivå
    • Inledning
    • Del 1 -- Hitta din nivå
    • Att bedöma kvaliteten på en kopia
    • Identifi era din tekniska nivå
    • Teknisk nivå 1
    • Teknisk nivå 2
    • Teknisk nivå 3
    • Teknisk nivå 4
    • Teknisk nivå 5
    • Teknisk nivå 6
    • Identifi era din estetiska nivå
    • Estetisk nivå A
    • Estetisk nivå B
    • Estetisk nivå C
    • Estetisk nivå D
    • Estetisk nivå E
    • Estetisk nivå F
    • Estetisk nivå G
    • Fastställ din nivå
    • Del 2 -- Ta hjälp för att utvärdera din nivå
    • Utvärdera din tekniska och estetiska skicklighet
    • Tekniska nivåer
    • Estetiska nivåer
    • Egen utvärdering
    • Att få hjälp
    • Värsta sortens feedback
    • Skaffa feedback
    • Men jag känner ingen
    • Hur man översätter feedback till nivåskalan
    • Lyssna till den kritik andra får
    • Den påhittade kursen
    • Slutsats