Naturen är inte god.
Naturen är inte och har aldrig varit i balans. Naturen är karg och hård. Äta eller ätas. Den enda balansen är terrorbalansen.
I Rotsystem kombineras retrocyberpunk och grön postapokalyps. Civilisationen har fallit och mänskligheten lever i gigantiska arkologier utan kontakt med omvärlden.
Utanför härskar Grönskan, ett nätverk av växter som kommunicerar via radiotelepati. Den stör ut alla andra radiosignaler.
Inga trådlösa nätverk, inga satelliter, inga mobiltelefoner, ingen GPS.
I den skandinaviska arkologin Stad ett kämpar megakorporationer om makten över de krympande resurserna.
Världen har gått från paradis till dystopi på bara några årtionden, och bland de lägre klasserna bubblar missnöjet.
Det är en ny, hård tid.
Välkommen.
-
I rollspelet Rotsystem är rollpersonerna frilansande problemlösare som anlitas av megaföretag eller andra som behöver lösa problem utan att vilja använda sina egna resurser. Uppdragen kan vara av alla möjliga slag, till exempel inbrott, datastöld, lönnmord, livvaktsuppdrag, kidnappningar, fritagningar, brottsutredningar eller farliga expeditioner ut i världen utanför arkologins skyddande väggar.
*En intressant och djup spelvärld som kombinerar det bästa från retrocyberpunk och grön postapokalyps.
*Ett snabbt och enkelt regelsystem, som är lätt att lära sig.
Ett fantasieggande system för att skapa rollpersoner, som ger dig en färdig rollperson med bakgrund och utrustning på under en halvtimme.
*Vackra illustrationer som levandegör och skapar inlevelse.
*Ett gediget spelledarkapitel som ger inspiration och tekniker för uppdragskonstruktion.
Konstruktör: Mikael Bergström