Hur kan skolan stödja barns och ungdomars uppväxt till friska, trygga och solidariska samhällsmedborgare? Hur kan skolan stärka elevernas utveckling till aktiva, kompetenta och ansvarskännande individer? Hur kan skolan samtidigt förebygga de många svårigheter som kan hota: otrygghet, mobbning, vantrivsel, utanförskap, ohälsa, våld, kriminalitet?I debatten om skolans emotionellt och socialt uppväxtstödjande verksamhet har under senare år tillkommit en ny idé: Låt oss göra Livskunskap till ett obligatoriskt skolämne. Trots avsaknad av stöd från riksdag, regering och nationella skolmyndigheter har ett stort antal skolor runt om i landet börjat undervisa i Livskunskap. Samtidigt har enskilda riksdagsledamöter från olika partier väckt motioner i riksdagen med krav på att ämnet ska bli obligatoriskt. Debatten i Livskunskapsfrågan kommer att intensifieras. Elever, föräldrar, skolans personal och utbildningspolitiker lokalt och nationellt är alla intresserade av att våra skolor lyckas väl med både sitt kunskapsgivande och sitt uppväxtstödjande uppdrag. Denna bok ger bakgrundskunskap om debatten och forskningen om Livskunskap - ett underifrån växande skolämne som på vetenskaplig grund kan tillgodose viktiga behov.seveus