I debatten om skolans uppväxtstödjande verksamhet har under senare år tillkommit en ny idé: Låt oss göra Livskunskap till ett skolämne.En rad skolor runt om i Sverige har sökt svar på viktiga frågor: Hur kan vi bäst stödja barns och ungdomars uppväxt till friska och trygga samhällsmedborgare? Hur kan vi stärka elevernas utveckling till aktiva, kompetenta och ansvarskännande individer? Hur förebygger vi samtidigt de många svårigheter som kan hota: otrygghet, mobbning, vantrivsel, utanförskap, ohälsa, våld, kriminalitet? Livskunskap har i många skolor blivit svaret på ett upplevt behov av undervisning som de befintliga skolämnena inte fullt ut kunnat tillgodose..Skollagen anger att skolan ska främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling. Ledamöter från olika partier har i flera år väckt motioner i riksdagen med krav på att ämnet Livskunskap ska bli obligatoriskt. Ett övergripande forskningsprojekt vid Stockholms universitet söker besvara frågorna Vad är livskunskap? och Varför har ämnet uppstått? De första doktorsavhandlingarna som rör frågan om livskunskap som ett nytt skolämne har presenterats under 2011 vid Malmö högskola och Karolinska Institutet..Många efterlyser en nationell kursplan för Livskunskap. I avsaknad av en sådan sammanställer olika skolor egna studieplaner baserade på olika program och läromedel. I denna bok skriver elever, föräldrar, skolledare, lärare, politiker och programutvecklare om sina erfarenheter av och idéer om Livskunskap i skolan..Många ser behov av emotionellt och socialt lärande och vikten av att elever och lärare ges schemalagd tid för undervisning om mänskliga relationer och känslor. Hur bör människor vara mot varandra för att allas bästa resurser ska tas tillvara? Livskunskap har blivit ett underifrån växande skolämne som på vetenskaplig grund kan tillgodose viktiga behov.seveus