Hitta lärarnas guldstunder : när handledning och utveckling står i centrum

ISBN: 9789197902328

Utgiven: 2011-10-25

Format: Danskt band

Språk: Svenska

Genre: Pedagogik

 
Boken beskriver hur vägen till pedagogisk utveckling kan gå genom handledning. Den ger svar på frågor som:

- Vad ska du titta på när du besöker ett klassrum, en förskoleavdelning eller ett fritidshem?

- Hur går handledning och coachning till?

- Hur skapar man en reflektionskultur på arbetsplatsen?

Exempel från verkligheten, tips och handfasta råd visar en framkomlig väg för alla som är intresserade av att utvecklas i sin profession. Boken vänder sig både till skolledare och pedagoger i skola, förskola och på fritidshem.

I slutkapitlet tillämpas bokens principer på en av nutidens största pedagogiska utmaningar införandet av datorer, läsplattor och mobiler i undervisningen.

John Steinberg är fil dr i pedagogik, tidigare rektor och författare till ett 40-tal böcker om skola, inlärning, ledarskap och värderingar. Han har också skrivit boken Lektionen är helig, utgiven på Lärarförbundets Förlag.

Innehåll:

Förord

Introduktion

Återerövra professionens dignitet

Kapitel 1. Det man fokuserar på blir man bättre på

Stanna upp och tänk till

Ta reda på vad barnen behöver träna på

Analysera behoven och ägna all kraft åt dem

Förslag till arbetslaget

Kapitel 2. Alla behöver en mentor

Guldstunden

Nya perspektiv och detaljer att bli bättre på

Ledarskap är nyckeln till framgång

Makro- och mikroperspektiv på handledning

Förslag till arbetslaget

Kapitel 3. Resultatförbättring genom systematisk reflektion

Systematisk reflektion

Disciplin är A och O

Förslag till arbetslaget

Kapitel 4. Handled varandra med co-coaching

Co-coaching är hjälp till självhjälp

Förutsättningar

Co-coaching i praktiken

Konsten att ställa frågor

Grundfrågorna

Tuff kärlek

Mallar

Förslag till arbetslaget

Kapitel 5. Skapa en reflektionskultur

Skaffa ett helikopterperspektiv

Skolpolitikernas roll

Skolledarna är avgörande

Vad ska skolledaren göra?

Personalens ansvar

Leta efter detaljerna som påverkar

Erkänn försvårande omständigheter

Personalens kompetens

Förslag till arbetslaget

Kapitel 6. Besökets form och innehåll

Korta besök

Miljön

Koncentrationen

Innehållet

Metodiken

Ledarskapet

Sammanfattning

Förslag till arbetslaget

Kapitel 7. Lektionens sex viktigaste moment

Förberedelser för uppmärksamhet

Uppmärksamhet

Instruktion

Övergång

Enskilt arbete och grupparbete

Uppföljning

Förslag till arbetslaget

Kapitel 8. Att tänka på före och efter ett besök

Vanliga fallgropar

Handledningen kan ske nästan var som helst

Specifikt in blir specifikt ut

Motstånd

Bumerangfrågan

Tydliggör syftet med besöket

Fem handledningsfrågor

Förslag till arbetslaget

Kapitel 9. När Solköping skulle införa datorer

Fallet Solköping

Förberedelserna

Införandet

Uppföljningen

Processen

Förslag till arbetslaget

Slutord. Tio råd för skolutveckling

Mallar

Referenser

Författarpresentation