Fullt av lek : om att ge utrymme för skolbarns lek

Fullt av lek om att ge utrymme för skolbarns lek Marie Bengts & Helena Gårdsäter (red.)

Att få leka är oerhört betydelsefullt för barns utveckling. Leken kräver såväl fantasi och engagemang som diplomati. Genom att observera de lekande barnen kan du ge dem stöd och utmaningar, så att de får möjlighet att utveckla sin lek.

Lärare och fritidspedagoger berättar här om sin syn på yngre skolbarns lek, i och utanför fritidshem och skola, och delar med sig av sina arbetsmetoder.

Vi vill ge dig inspiration och lust att se leken, och förstå hur viktig den är för alla barn, speciellt för de yngre skolbarnen. Boken innehåller bland annat reportage från skolor och fritidshem samt intervjuer med fritidspedagoger, speciallärare och forskare. Den vänder sig till alla som arbetar i fritidshem, förskoleklass och de första skolåren.

Illustrationer av Eva Lindström.

Innehåll:

Förord

Medverkande

Lekens innersta väsen / Kent Hägglund

Kapitel 1 Lek i fokus

Skapa tid och rum för lek / Marie Bengts

Bekräfta inte bedöma / Helena Gårdsäter

Kapitel 2 Plats för lek

Ut och lek! / Maria Hammarsten

Rast men ingen ro / Marie Bengts

Så blir skolgården en lekplats / Johanna Ulrika Orre

En plats för alla / Johanna Ulrika Orre

Leken under luppen / Marie Bengts

Kapitel 3 Tid för lek

Här är lek verklighet / Emma Lindqvist

Slopade rutiner ger lektid / Marie Bengts

Fri lek på schemat / Annika Claesdotter

Kapitel 4 Lekfullt

Lust och lek i Paradiset / Marie Bengts

De är lyckligt lottade / Marie Bengts

Tyst! Lek pågår! / Helena Gårdsäter

Leken en grund för livet / Ewy Dahlin