Man har länge trott att ADHD är vanligast bland pojkar. Troligen beror det på att det är lättare att upptäcka ADHD hos dem. De är ofta utåtagerande och mer synligt hyperaktiva.
Hyperaktiva flickor lever mer i en omedveten tvångströja skapad genom genus och socialiseringsprocessen. De lämnas ensamma när de som barn lever ut sitt egna jag, med ADHD. Som barn vill man passa in och bli accepterad i gruppen. Som vuxen är det svårt att ändra en gammal roll men ofta nödvändigt för att nå livskvalitet.
Det är hög tid att riva av tvångströjan och att börja leva livet på riktigt. ADHD är inget fult, inget som går att träna bort, inget som kan sätta din intelligens i ett fack.
Däremot har ADHD personer många gånger en högre kunskap över medel. Detta på grund av vår ständigt hyperaktiva nyfikenhet!
Flickor har en tendens att dra sig undan och internalisera sina svårigheter. De lever ut sin hyperaktivitet där omgivningen inte kan se dem. Medan pojkar lever ut bland andra eller visar aggressivitet, vänder många flickor allt detta mot sig själva. Därför kommer de i skymundan för att sedan som vuxna upptäckas inom sjukvården på grund av depressioner.
Den här boken handlar om oss - om flickor och kvinnor med ADHD.
- Hur ser skoldagen ut för en flicka med ADHD?
- Hur fungerar livet i familjen, i arbetslivet, i relationer?
- Vilka starka egenskaper har en ADHD-person att spela ut, egenskaper som kommer av att man är ADHD:are? Vilka är svårigheterna, och hur kan man övervinna dem?
Hur kan en pedagog, lärare och förälder stötta och lyfta en flicka med ADHD?
Kamilla Valter är född i utanförskap - ADHD. Under hela skolgången och senare i arbetslivet, har samtliga lärare, chefer, kollegor beskrivit henne som lugn.
Tvärtemot är Kamilla egentligen väldigt hyperaktiv med ett litet sömnbehov. Hyperaktiviteten växlar från att sitta i huvudet - skolan såg höga prestationer - till att vara fysiskt hyperaktiv. Endast vänner av motsatta könet såg hennes fysiska utmaningar när hon inte levde ut dem på tävlingsbanan inom ridsporten. Kamilla är utbildad inom pedagogik, studerar idag inom neurokemi på universitetet där hennes drivkraft, nyfikenhet och fokus är inriktad på mer kunskap om ADHD.