Först ut som konstnär i Ord&Bilds galleri är Ida Lehtonen som utifrån ord och fraser ur numret tagit fram bilder från nätet.
Magnus Bremmer skriver om hur de första fotografierna uppfattades som brutala, som att de gav »samma vigt åt den blanka vestknappen som åt det tindrande ögat.»
I Kristina Sandbergs personliga essä om Moa Martinsons författarskap skriver hon om hur Martinsons författarskap gav henne känslan av att det var tillåtet att skriva om de nära, vardagliga erfarenheterna. Therese Svenssons läser Mor gifter sig med kunskap om vad ett rasifierat seende gör med de kategorier vi har att beskriva världen med. Medan Tone Schunnesson tar bilder och teman ur författarens liv och romaner in i en expanderande dikt som tar plats i egen rätt.
Konstnären Victor Marx skapade rubriker för några år sedan när han byggde ett bostadstorn som han gav bort till en hemlös. Vilka rättigheter man har som medborgare, om man ens har rätt att betrakta sig som medborgare, är ofta något som definieras utanför individens räckvidd.
Nyskriven prosa av Sara Stridsberg, och nyöversatt av Friederike Mayröcker samt poesi av Gabriel Itkez-Sznap och Kennet Klemets.
Johanne Lykke Holm rescenserar Violencia av Lina Hagelbäck, Anna Hallberg utövat. En kurskorrigering av Anja Utler, Maxim Grigoriev Den räddade tungan av Elias Canetti, Maja Andreasson Kricket av Per Johansson, Ove Sernhede Savage Messiah av Laura OlDfield Ford och Ulf Karl Olov Nilsson Gradiva av Wilhelm Jensen.