Matematiken finns överallt i förskolans vardag, inte bara när barnen lär sig räkna. Som pedagog behöver man bara ta på sig matematikglasögonen för att se den!
Med läroplanens mål i fokus vill Anna Kärre inspirera andra pedagoger att utveckla sitt matematikarbete. Hon beskriver hur hon och hennes kollegor har gått från skepsis till lustfyllt lärande, och hur de nu fångar upp barns matematiska funderingar mitt i vardagsrutinerna. I boken går hon också igenom matematikens olika områden och ger konkreta exempel på hur barnen i hennes förskola utforskar ämnet.
Anna Kärre är förskollärare, föreläsare och lärarutbildare. Hon har också deltagit i pilotprojektet Små barns matematik, arrangerat av Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) vid Göteborgs universitet. 2011 fick hon Ulla-Britta Bruuns stipendium för att dokumentera sitt arbete med förskolematematik i praktiken.
Innehåll FÖRORD PROLOG Hur många potatisar kan en spindel skala? DEL I: Att upptäcka matematiken Matematik, hm ... jo, men vi dukar ju ... Att följa och analysera barns utveckling och lärande Barn lär av varandra Matematiken finns överallt! DEL II: Matematikens olika områden Sortera och klassificera Rumsuppfattning Mönster Jämföra och mäta Taluppfattning EPILOG Så fick jag matematikglasögon LITTERATUR