Skolledare drivs av en vilja att göra skillnad för sina elever. Att arbeta med ett elevnära skolledarskap innebär att fokusera på undervisningens kvalitet och elevernas lärande och resultat. Viviane Robinson presenterar fem forskningsbaserade kategorier av effektivt ledarskap som påverkar lärare och elever. Hennes modell ger konkreta och praktiknära råd om hur skolledaren kan stärka lärarnas samarbete och hela tiden med eleverna i centrum. Det handlar om tydliga mål, strategisk resursfördelning, att leda lärarnas lärande och att säkra kvalitén på såväl undervisningen som skolmiljön.
VIVIANE ROBINSON är en internationellt ledande forskare inom skolledarskap och skolutveckling. Hon är professor vid University of Auckland, Nya Zeeland och gästprofessor vid Institute of Education, University of London. Hennes bok Elevnära skolledarskap finns även översatt till norska och danska.
en intressant och praktisk bok som betonar betydelsen av ett ledarskap på skolor som sätter elevernas lärande och lärares undervisning i centrum. Ur inledningen av Ulf Blossing, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet
INNEHÅLL Inledning till den svenska utgåvan av Ulf Blossing
Kapitel 1 Vad och hur i elevnära ledarskap Ledarskap i tider av utmaningar Vad är elevnära ledarskap? Vems ledarskap? Vad och hur i elevnära ledarskap Att skapa en balans Sammanfattning
Kapitel 2 Tre kompetenser i elevnära ledarskap Att tillämpa relevant kunskap Att lösa komplexa problem Att bygga förtroendefulla relationer De avgörande faktorerna för förtroende Sammanfattning
Kapitel 3 Målsättande och tydliga förväntningar Effekten på elevernas resultat Så fungerar målsättande Hur många mål? Sammanfattning
Kapitel 4 Strategisk resursfördelning Strategiska beslut om bemanning Strategiska beslut om undervisningsresurser Strategiska beslut om undervisningstid Lektionstid och extraundervisning Sammanfattning
Kapitel 5 Säkerställa undervisningskvaliteten Effekten på elevresultaten av att säkerställa undervisningskvaliteten Ledarskap som utvecklar en samsyn på undervisningen Behovet av en teori om undervisningskvalitet Att bygga en kultur av evidensbaserad undersökning och förbättring Sammanfattning
Kapitel 6 Leda lärares lärande och utveckling Effekten på elevernas resultat av att leda lärares lärande Lärarnas lärprocesser som en kollektiv strävan Kompetent ledarskap i lärarnas lärande Förmåga att leda effektivt professionellt lärande Sammanfattning
Kapitel 7 Säkerställa en trygg och säker miljö Effekten på elevernas resultat av att skapa en säker och trygg miljö Ett elevnära perspektiv på kategori fem Att öka engagemanget genom en trygg skolmiljö Att stärka engagemanget genom starka band mellan föräldrar och skola Sammanfattning
Kapitel 8 Återinför pedagogiken i det pedagogiska ledarskapet Elevnära ledarskap kräver pedagogisk expertis Värdesätt och gläds åt ledarskapet Ledarskap eller administration?