En rad av numrets texter handlar om vad den politiska styrningen av familjen innebär i dag, i Sverige såväl som i andra länder. Sociologen Åsa Lundqvist och historikern Helene Brodin beskriver i sina respektive bidrag hur den svenska organiseringen av familj och omsorgsrelationer har förändrats i riktning mot en mer marknadsorienterad modell, som lett till ökad ojämlikhet mellan kvinnor med olika sociala bakgrunder.
Den politiska filosofen Nancy Fraser och historikern Linda Gordon undersöker den förändrade betydelsen av begreppet »beroende«, särskilt i ett välfärds- och familjepolitiskt sammanhang. Hur migrationsprocesser påverkar relationen mellan föräldrar och barn även sedan familjen fått uppehållstillstånd diskuteras i ett samtal mellan Somar Al Naher, Ihsan Kellecioglu och Bilan Osman.
Den brittiska filosofen Nina Power argumenterar för ett kapitalismkritiskt sätt att se på reproduktion, nämligen som en historisk, social och kulturspecifik företeelse där vi alla lätt hamnar i en återvändsgränd. Den amerikanska queerteoretikern Jack Halberstam visar i sin analys av samtida datoranimerade filmer hur queera och antikapitalistiska teman om familj och relationer faktiskt intar en central plats i den kommersiella barnkulturen.
Numret innehåller också den amerikanska medborgarrättsaktivisten och historikern Angela Davis klassiska text om hur slaveriet i den amerikanska södern formade de kvinnliga slavarnas villkor och skapade mer jämlika familjerelationer.