Att Stockholm rankas högt i Europa när det gäller kreativa näringar är ingen nyhet. Men få inser hur mångfacetterad stadens kreativa företagsvärld är.
Nima Sanandaji, tekn dr och konsult, visar i Kreativa Sthlm hur människor inom reklam, design, musik, digitala spelproduktion och andra liknande områden tillsammans bidrar till stadens tillväxt. Med utgångspunkt i aktuell EU-statistik jämför han Stockholm med andra regioner i Europa och konstaterar att Stockholm har en unik bred profil. Över 200 000 människor i Stockholmsområdet arbetar idag i företag inom så skilda kreativa områden som digitala spel, förlagsverksamhet och musikproduktion. De många internationellt inriktade företag som vuxit fram står i dag för en oväntat stor del av stadens ekonomi. Det har också fungerat som katalysatorer för andra företags internationalisering inom mer traditionella branscher.
I boken, som ges ut av Förlaget Näringslivshistora, granskar författaren särskilt fem företagssektorer Genomgångarna fördjupas i ett antal företagsporträtt. Stockholm internationella ställning är resultatet av många entreprenörers historiska insatser.