Allt började i en hyrd och anspråkslös lägenhet i centrala Linköping i början av 1960-talet. Där startade Sten-Åke Lindholm en postorderverksamhet under namnet ”Handelsbolaget BIL-TEMA”. Affärsidén gick ut på att sälja biltillbehör och reservdelar utan fördyrande mellanled. Genom att sänka priserna kom Biltema att punktera den auktoriserade bildelsbranschens gamla monopol och därigenom bidra till den svenska bilboomen som följde.
Redan från starten fanns hinder och utmaningar. Vissa tidningar vägrade ta in företagets annonser, det uppstod varumärkestvister med tillverkare och leveransstrider med grossister och generalagenter. Och med de låga priserna följde en kritik mot produkternas kvalitet. Men inget hinder visade sig för stort. Det här är berättelsen om Biltemas uppstartstid i Linköping och de avgörande stegen på vägen mot att bli motoristens bästa vän och en miljardkoncern. Det är en fascinerande historia om motgångar och medgångar. En framgångssaga som växt genom kriserna.