Tilltalet i arbetslivet skapar en klyfta mellan arbetsgivare och arbetstagare. I enkäter och temperaturmätningar får vi anställda svara på frågan om vi är stolta över vår arbetsplats. Tolkningsföreträdet ligger i vägen. I Det underbara mätbara tar en namnlös arbetare ut en veckas semester för att gömma undan ord och återta språket. Ord smulas och viks undan. Kvar blir en berättelse som visar hantverket och arbetets ansikten. ANDREAS SVANBERG, född 1974, är uppväxt i Helsingborg. Bosatt i Örkelljunga. Förutom skrivande har han 30 års erfarenhet av läkemedelstillverkning. Började 19 år gammal som granulör i en liten penicillinfabrik i Helsingborg och har arbetat med allt från sterila produkter och cellgifter till huvudvärkstabletter. Andreas var under de flesta åren anställd som uppvägare. En titel som gav inspiration till signaturen Skopan publicerad i magasinet Opulens 2017–2019. Driver förlaget Effektlådan antikvariat & textproduktion i Örkelljunga. Frilansskribent på Helsingborgs Dagblads kultursida. Läsåren 2022–2024 läsambassadör i Örkelljunga kommun. Bokdebuterade 2005 med skådespelet Sitt inte hopplös! och har tidigare utgett novellsamlingen Meteorologen som inte hade hjärta att säga att det skulle bli dåligt väder. Dikterna i föreliggande volym har tidigare publicerats i tidningar och antologier. Bland annat i Brombergs Bokförlags poesiserie Blå Blixt. PETER KÄDERGÅRD, född 1973, är en Helsingborgsbaserad konstnär som tog sin magisterexamen i fri konst på Akademi Valand i Göteborg 2015. Peter arbetar ofta med frågan om relationen mellan människa och maskin, hur vi förhåller oss och anpassar oss till våra teknologiska innovationer. Fotocollagen är uppbyggda av bilder från teknik- och vetenskapsböcker. Bilderna har klippts ut och monterats ihop på målad pannå till att föreställa mekaniska konstruktioner och dystopiska maskiner. Peter har här experimenterat med idén om en värld där den teknologiska utvecklingen har fått växa okritiskt, där de logiska gränserna har suddats ut och där utvecklingen tillåtits ta absurda och regellösa former. Genom detta undersökande menar Peter att vi kan utöka vår förståelse för konsekvenserna av teknikens framfart och få en djupare insikt om hur vi kan navigera oss framåt på ett ansvarsfullt och balanserat sätt.